Nie da się wykuć, trzeba zrozumieć
Czym jest biologia w liceum ogólnokształcącym i dlaczego potrafi być fascynującą nauką?
Tego dowiecie się z wywiadu z nauczycielem biologii w Niepublicznym Liceum Ogólnokształcącym, panią Dorotą Cichy.
Do czego potrzebne jest w liceum rozszerzenie z biologii?
Biologia w zakresie rozszerzonym przygotowuje uczniów do studiów na kierunkach wymagających solidnych podstaw z tego przedmiotu. Są to różnorodne kierunki przyrodnicze i medyczne na wyższych uczelniach. Na IV etapie edukacyjnym, a więc w szkole średniej uczniowie zainteresowani biologią będą systematycznie pogłębiać wiedzę na bazie wiadomości i umiejętności zdobytych w gimnazjum, a nawet w szkole podstawowej.
Kiedy uczeń decyduje się na rozszerzenie z biologii?
W naszym liceum wszyscy uczniowie będą mieli możliwość nauki biologii na poziomie rozszerzonym. Na pewno nie wszyscy wybiorą później ten przedmiot jako dodatkowy na egzaminie maturalnym. Warto więc od początku zainteresować się kierunkami studiów proponowanymi przez różne uczelnie oraz z ich wymaganiami. Niestety, wielu uczniów decyduje się zbyt późno: w II, a nawet w III klasie na wybór biologii na egzaminie maturalnym.
Dlaczego?
Biologia jest piękną, ale dla wielu trudną nauką przyrodniczą. Mnóstwo w niej pojęć, skomplikowanych procesów, nazw organizmów. Na dodatek co chwilę słyszymy o nowych odkryciach. Ucząc się biologii musimy łączyć wiedzę z innych przedmiotów przyrodniczych: chemii, fizyki i geografii. Biologii nie da się „wykuć”, żeby ją pokochać – trzeba ją zrozumieć. Moim zdaniem systematyczna i wytrwała współpraca ucznia i nauczyciela od początku I klasy gwarantuje wzajemny sukces na maturze z tego przedmiotu.
Jaki jest program nauczania biologii w liceum?
Każdy program nauczania biologii musi być zgodny z tak zwaną podstawą programową obowiązującą na IV etapie kształcenia. Uczniowie naszego liceum będą uczyli się biologii w oparciu o program nauczania „Biologia na czasie”. W ciągu trzech lat nauki licealiści poszerzą swoją wiedzę z anatomii i fizjologii organizmów, biochemii, genetyki, ekologii i ewolucji. Sądzę, że najciekawsze dla mnie i moich uczniów będą obserwacje i doświadczenia biologiczne, które nauczą się przeprowadzać. Zajęcia terenowe i laboratoryjne oraz wycieczki przyrodnicze ułatwią mi realizację podstawy programowej z biologii.
Czy to będzie tylko teoria czy również praktyka?
W nauczaniu kieruję się od lat zasadą Konfucjusza: „Co usłyszę, zapomnę. Co zobaczę, zapamiętam. Co zrobię, zrozumiem”. Dlatego uwielbiam zajęcia edukacyjne w terenie, obserwacje, prowadzenie doświadczeń biologicznych. Moją pasją jest ornitologia. Zaraziłam ją już wielu moich uczniów. Zdaję sobie sprawę, że na poziomie rozszerzonym w liceum jest mnóstwo teorii, ale biologii nie można nauczyć się siedząc tylko w klasie.